gov.ua Державні сайти України
Пошук

Постанова КМУ Про затвердження Порядку здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення

22 жовтня 2015

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА

від                     2015 р. №
Київ

 

 

Про затвердження Порядку здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення

 

Кабінет Міністрів України постановляє:

  1. Затвердити Порядок здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, що додається.
  2. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Кабінету Міністрів України згідно з переліком, що додається.
  3. Міністерству соціальної політики привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цією постановою.

 

 

 

Прем’єр-міністр України

А.ЯЦЕНЮК

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від                        2015 р. №

 

 

 

 

ПОРЯДОК

здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення

 

 

Загальні положення

 

 

  1. Порядок здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення (далі – Порядок) визначає порядок проведення посадовими особами Державної служби України з питань праці (далі – Держпраці) та її територіальних органів державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення юридичними (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, а також суб’єктами господарювання, що здійснюють діяльність з надання послуг з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця (далі – суб’єкт відвідування).

Цей Порядок розроблений з дотриманням норм конвенцій Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, Кодексу законів про працю України, законів України „Про зайнятість населення”, „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96.

 

  1. Посадові особи Держпраці та її територіальних органів контролюють додержання законодавства про працю та зайнятість населення шляхом проведення інспекційних відвідувань.

  1. Право проведення інспекційних відвідувань мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів, які відповідно до своїх посадових обов’язків мають повноваження державного інспектора з питань праці (далі – інспектор праці).

 

 

 

Організація проведення інспекційних відвідувань

 

 

  1. Інспекційні відвідування проводяться на підставі:

звернення працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю, зайнятість населення;

за письмовою заявою роботодавця про здійснення інспекційного відвідування з метою аналізу стану додержання законодавства про працю та зайнятість населення;

звернень фізичних осіб, відносно яких порушено правила оформлення трудових відносин;

рішення Голови Держпраці про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення не оформлених трудових відносин.

Звернення суб’єктів трудових відносин та фізичних осіб може бути подано через уповноваженого представника.

 

4.1. Інспекційні відвідування також можуть здійснюватись:

за повідомленням посадових осіб контролюючих органів про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень про можливі порушення законодавства про працю, зайнятість населення;

за інформацією центрального органу виконавчої влади в галузі статистики та його територіальних органів (щодо наявності заборгованості із виплати заробітної плат), Фонду соціального захисту інвалідів та його відділень (щодо порушення вимог статей 19 та 20 Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”), державної служби зайнятості (щодо порушення законодавства про зайнятість населення), центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, та його територіальних органів (щодо оформлення трудових відносин).

4.2. Рішення про доцільність проведення інспекційних відвідувань приймає Голова Держпраці або керівник відповідного територіального органу Держпраці.

  1. Перед прийняттям рішення про проведення інспекційного відвідування, інспектор праці може перевірити інформацію про фактичну підставу проведення заходу шляхом перевірки відомостей, викладених у зверненні, із застосуванням засобів телекомунікаційного, електронного зв’язку або особистої зустрічі з уповноваженим представником суб’єкта відвідування.

  1. З метою профілактики порушень законодавства про працю, зайнятість населення, роботодавці можуть ініціювати проведення державними інспекторами Держпраці, її територіальних органів регулярних інформаційно-роз’яснювальних кампаній щодо найбільш ефективних способів дотримання норм законодавства про працю, зайнятість населення, захисту і поновлення трудових прав працівників.

  1. Інспектор праці має право на інспекційне відвідування за наявності в нього службового посвідчення встановленого зразка та доручення на його проведення.

7.1.У дорученні зазначається посилання на підставу проведення інспекційного відвідування та інформацію про предмет його проведення.

Доручення підписується керівництвом (керівник, перший заступник, заступник) Держпраці або її територіального органу.

  1. За необхідності до проведення інспекційних відвідувань можуть залучатись (за згодою) представники організацій профспілок та їх об’єднань, організацій роботодавців та їх об’єднань.

 

 

Порядок проведення інспекційних відвідувань

 

 

  1. При проведенні інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред’явити суб’єкту відвідування або уповноваженій ним особі своє службове посвідчення та надати копію доручення на його проведення.

  1. Під час здійснення інспекційного відвідування не допускається вилучення у суб’єктів відвідування оригіналів їхніх фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, а також комп’ютерів, їх частин.

  1. Тривалість інспекційного відвідування не може перевищувати десяти робочих днів, для суб’єктів мікро-, малого підприємництва – двох робочих днів.

11.1. У разі якщо у ході інспекційних відвідувань виявлено порушення законодавства про працю або зайнятість населення з питань, що не визначені у дорученні як предмет інспекційного відвідування, тривалість заходу може бути подовжена до п’яти робочих днів, для суб’єктів мікро-, малого підприємництва – до двох робочих днів.

  1. При здійсненні заходу інспектор праці має право:

на ознайомлення з будь-якими книгами, реєстрами або документами, ведення яких передбачено законодавством про працю та зайнятість населення, з метою перевірки їхньої відповідності нормам законодавства, та, у разі необхідності, отримувати завірені суб’єктом відвідування копії або витяги;

ставити запитання, що стосуються законодавства про працю та зайнятість населення, відбирати з зазначених питань пояснення;

на залучення працівників правоохоронних органів у разі чинення перешкод у здійсненні інспекційного відвідування;

на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмету інспекційного відвідування;

при проведенні інспекційного відвідування з питань виявлення незадекларованої праці здійснювати фіксацію заходу засобами аудіо, фото та відеотехніки;

проводити інспекційне відвідування у робочий час суб’єкта відвідування в присутності його представника;

при проведенні інспекційних відвідувань з питань виявлення не оформлених трудових відносин самостійно проходити в будь-яку годину доби до будь-яких приміщень, якщо є достатні підстави вважати, що воно підлягає інспекції, з дотриманням правил з охорони праці і особистої безпеки із застосуванням засобів захисту;

на отримання від органів державної влади інформації, необхідної для здійснення інспекційного відвідування.

Порядок отримання від органів державної влади інформації, необхідної для здійснення відвідувань, в т.ч. користування відомостями з реєстрів, інших ресурсів програмного забезпечення визначається Держпраці спільно з органом, який є держателем та/або адміністратором такої інформації.

  1. Вимога інспектора праці про надання суб’єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів з документів, надання пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, надається у письмовій формі.

Внесена в межах повноважень письмова вимога інспектора праці є обов’язковою для виконання.

  1. Інспекторам праці забороняється:

виступати посередниками, арбітрами чи експертами під час розгляду індивідуальних або колективних трудових спорів;

підміняти працівників суб’єкта відвідування при проведенні розрахунків або перерахунків розміру належних працівникам коштів, готувати висновки про відповідність або невідповідність вимогам нормативно-правових актів нормативних актів суб’єкта відвідування з метою їх подальшої передачі працівникам (у тому числі звільненим), іншим особам чи органам;

надавати письмові вимоги з питань, що не належать до предмету відвідування;

вимагати від суб’єкта відвідування будь-які документи або їх копії для наступної передачі іншим особам;

розглядати та перевіряти питання, яке є предметом розгляду в суді або щодо якого набрало чинності рішення суду, перевіряти своєчасність, правильність та повноту виконання рішень суду;

розголошувати навіть після залишення посади, виробничі або комерційні таємниці чи виробничі процеси, з якими вони могли ознайомитися під час виконання своїх обов’язків, крім випадків передбачених законом;

розголошувати джерело будь-якої скарги працівників, доведеної до їхнього відома, на недоліки або порушення і повідомляти суб’єкту відвідування або його представнику про те, що відвідування було проведене у зв’язку з отриманням такої скарги.

 

  1. При проведенні інспекційного відвідування суб’єкт відвідування має право:

перевіряти у інспектора праці наявність службового посвідчення, одержувати копію доручення та не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі відсутності службового посвідчення або не надання копії доручення;

надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акта, припису про усунення порушень;

вимагати від інспектора праці перед початком проведення інспекційного відвідування внесення запису про його проведення до відповідного журналу суб’єкта господарювання (за його наявності).

  1. За рішенням керівництва Держпраці чи її територіальних органів, погодженого з суб’єктом відвідування, інспектори праці можуть проводити невиїзні інспекційні відвідування.

  • Для проведення такого інспекційного відвідування суб’єкту відвідування направляється другий примірник доручення на його проведення та вимога, передбачена пунктом 13 цього Порядку.

 

  1. У разі створення суб’єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до здійснення відвідування (не надання інформації, визначеної письмовою вимогою інспектора праці; перешкода у здійсненні інших повноважень, передбачених пунктом 12 цього Порядку), відсутності суб’єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцем знаходження (адресою, зазначеною у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, інших документах, що стали підставою проведення відвідування), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю та зайнятість населення, складається акт про неможливість здійснення інспекційного відвідування, із зазначенням відповідних причин, який, за можливості, підписується керівником суб’єкта відвідування.

  • У разі створення суб’єктом відвідування перешкод у його проведенні або відсутності суб’єкта відвідування за місцем знаходження копія акта про неможливість проведення відвідування направляється до органів у сфері підпорядкування яких знаходиться суб’єкт відвідування для вжиття заходів з усунення перешкод та забезпечення присутності суб’єкта відвідування за своїм місцем знаходженням.

  • У разі відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю та зайнятість населення, суб’єкту відвідування направляється копія акта про неможливість проведення відвідування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення документів. На час виконання такої вимоги проведення відвідування призупиняється.

 

 

Порядок складання акта, припису та прийняття рішень за результатами інспекційного відвідування додержання законодавства про працю та зайнятість населення

 

 

  1. У разі виявлення порушень законодавства про працю та зайнятість населення за результатами інспекційного відвідування, складається акт та припис про усунення виявлених порушень вимог законодавства про працю та зайнятість населення.

  • У разі відсутності порушень законодавства про працю та зайнятість населення або у разі проведення інспекційного відвідування за заявою роботодавця за результатами інспекційного відвідування складається довідка.

  • Акт або довідка складаються в останній день заходу у двох примірниках і підписуються інспектором праці, який здійснював захід, та керівником суб’єкта відвідування або його уповноваженим представником.

  • Якщо керівник суб’єкта відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, він підписує акт із зауваженнями, які є невід’ємною частиною акта.

  • Зауваження можуть бути подані не пізніше трьох робочих днів з дня підписання акта або відмови від його підписання. Зауваження підлягають розгляду і наданню письмової мотивованої відповіді протягом трьох робочих днів з дня надходження зауважень.

  1. У разі відмови керівника суб’єкта відвідування або його уповноваженого представника від підписання акта інспектор праці складає акт відмови від підпису у двох примірниках, один з яких направляється суб’єкту відвідування рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

  1. Зафіксовані у ході інспекційних відвідувань, проведених з питань виявлення не оформлених трудових відносин, засобами аудіо-, фото- та відеотехніки матеріали долучаються до акта у паперовому або електронному вигляді на оптичних дискових носіях на яких проставляється номер акта. Про долучення таких матеріалів робиться відмітка в акті.

  1. Припис – обов’язкова для виконання у визначені строки письмова вимога інспектора праці про усунення суб’єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю та зайнятість населення, виявлених під час інспекційного відвідування.

 

  1. Припис вноситься суб’єкту відвідування не пізніше наступного дня від дати підписання акта (відмови від підписання), а у разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду.

 

  1. Перевірки стану виконання вимог припису здійснюється по закінченню строку для усунення недоліків, зазначеного в приписі, якщо суб’єкт відвідування не надав відповідь або надав її в обсязі, недостатньому для встановлення факту усунення виявлених порушень. У разі, якщо під час перевірки стану виконання вимог припису встановлено факт його повного виконання, складається довідка.

  1. За неможливості особистого вручення акта та припису, акт складається у трьох примірниках.

  • Два примірника акта та припис надсилаються суб’єкту відвідування рекомендованим листом з описом документів у ньому та з повідомленням про вручення. На примірнику акта, що залишається у інспектора праці, зазначаються реквізити поштового повідомлення, яке долучається до матеріалів відвідування.

  • Суб’єкт відвідування зобов’язаний повернути інспектору праці підписаний примірник акта у строк не пізніше трьох робочих днів з дати його отримання.

  • У разі ненадходження у встановлений строк підписаного примірника акта відвідування, складається акт про відмову від підпису відповідно до пункту 19 цього Порядку.

 

 

Порядок застосування заходів впливу у зв’язку з порушенням законодавства про працю та зайнятість населення

 

 

  1. У разі наявності порушень вимог законодавства про працю та зайнятість населення, зафіксованих актом відвідування, після розгляду зауважень суб’єкта відвідування, у разі їх надходження, інспектор праці проводить аналіз матеріалів відвідування за результатами якого вносить припис та/або вживає заходів щодо притягнення посадової особи суб’єкта відвідування, винної у допущенні порушень, до відповідальності, передбаченої Кримінальним кодексом України та Кодексом України про адміністративні правопорушення.

  1. За результатами інспекційного відвідування, проведеного за заявою роботодавця, припис не вноситься, заходи щодо притягнення суб’єкта відвідування до відповідальності не вживаються.

  1. У разі виконання вимог припису у встановлений у ньому термін заходи щодо притягнення суб’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності не вживаються.

  1. Заходи щодо притягнення суб’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці не оформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення в ході інспекційного відвідування виявлених порушень.

  1. Припис або письмова вимога інспекторів праці можуть бути оскаржені в десятиденний строк до керівництва відповідного територіального підрозділу Держпраці або до керівництва Держпраці або до суду.

  • Подання у встановлений строк скарги призупиняє виконання припису або письмової вимоги.

  • Скарга розглядається у тридцятиденний строк з дня її надходження, якщо інше не встановлено законом.

  • За результатами розгляду скарг керівництво Держпраці може прийняти рішення про скасування повністю або в окремій частині письмових вимог або вимог приписів.

  1. Форми службового посвідчення інспектора праці, доручення на проведення відвідування, вимоги про надання інформації, акта, припису, журналів, інструкцій та інших документів, що складаються у ході та за результатами відвідування, затверджуються Держпраці.