gov.ua Державні сайти України
Пошук

Черкащина: ФОП сплатить понад 100 тисяч гривень штрафу за використання праці бариста без оформлення трудових відносин

02 вересня 2019

У 2019 році, за результатами інспекційного відвідування, посадовою особою Управління Держпраці у Черкаській області на фізичну особу-підприємця (далі – ФОП), що надає послуги громадського харчування (м. Черкаси), накладено фінансові санкції за допущення до роботи бариста без укладання трудового договору. Підприємець не погодився з правомірністю накладеного на нього штрафу та оскаржив його до суду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ФОП стверджував, що посадові особи Управління Держпраці у Черкаській області формально підійшли до проведення перевірки, порушили діючий порядок проведення інспекційного відвідування, зокрема вручили суб’єкту господарювання належним чином не завірену копію направлення на проведення перевірки та не надали наказ на проведення перевірки.

Крім того, у позовних вимогах вказано, що фахівці Управління Держпраці у Черкаській області застосували санкції, не надавши ФОП час для оформлення трудових відносин з усіма найманими працівниками, що виконують трудові функції.

Вирішуючи спір по суті, судом визначено наступне.

На час здійснення інспекційного відвідування ФОП не було надано інспекторам праці Управління Держпраці у Черкаській області трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу та повідомлення територіального органу Державної фіскальної служби про прийняття на роботу баристи. У ході проведення інспекційного відвідування інспекторами праці Управління Держпраці у Черкаській області отримано письмові пояснення найманого працівника, згідно з якими він «працює у вказаного ФОП баристою приблизно 1,5 року».

Як наголошено представниками Управління Держпраці у Черкаській області в ході судового розгляду, посилання ФОП на те, що під час проведення інспекційного відвідування йому вручена належним чином не завірена копія направлення на здійснення заходу контролю є необгрунтованим, оскільки нормами частини 3 статті 6 Закону України №877-V такої вимоги не передбачено. Окрім того, нормами Закону України №877-V та Порядку №295 не передбачено обов’язку посадових осіб контролюючого органу надавати під час здійснення заходу контролю суб`єкту господарювання наказ на проведення заходу контролю.

Крім того, ст. 24 Кодексу законів про працю України передбачає що трудовий договір укладається, як правило, у письмовій формі. Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Суд вважає, що Управлінням Держпраці у Черкаській області надані суду належні докази правомірності висновків про порушення позивачем норм чинного законодавства про працю. З огляду на сукупність встановлених під час судового розгляду справи обставин, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова Управління Держпраці у Черкаській області про накладення штрафу у розмірі 125 190 грн відповідає вимогам чинного трудового законодавства.

Оскільки під час розгляду справи Черкаським окружним адміністративним судом встановлено правомірність висновків органу владних повноважень про порушення позивачем норм чинного законодавства про працю, суд вважає позовні вимоги ФОП такими, що задоволенню не підлягають.

Після закінчення проведення посадовими особами Управління Держпраці у Черкаській області інспекційного відвідування ФОП подав до територіального органу Державної фіскальної служби повідомлення про прийняття працівника на роботу, а, отже, найманий працівник фізичної особи – підприємця отримає трудові, економічні і соціальні гарантії та надалі зможе захистити власні права у разі зловживань з боку роботодавця.

З постановою суду у справі №580/1454/19 можна ознайомитися за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua/Review/83625836