Нещасний випадок зі смертельним наслідком через падіння устаткування
09 грудня 2021Обставини, за яких стався (сталося/сталася) нещасний випадок
Фізична особа-підприємець для технічного обслуговування та ремонту катерів і човнів упродовж тривалого користувався послугами вантажопідіймального крана типу GMK4080-1, який перебував у власності одного із приватних підприємств.
Підприємець зателефонував на підприємство й вчергове домовився про виконання робіт з підйому і переміщення вантажів.
Директор підприємства відрядив кранівника з автокраном GMK4080-1 для підйому з річки та переміщення катерів.
Вранці перед виїздом кранівником, відповідальним за справний стан обладнання механіком, у присутності директора, було проведено передрейсове обстеження крана та встановлено його справний технічний стан.
Для здійснення підйому і переміщення човнів, кранівник встановив кран на всі виносні опори на відстані ближче 40 метрів від лінії електропередач 0,4кВ без наявності наряду-допуску.
Металеві частини крана не були заземлені.
Роботи проводились без карти прив’язки та розробленої технологічної карти на виконання розвантажувально-навантажувальних робіт; без призначення навчених та атестованих стропальників; без призначення особи, відповідальної за безпечне проведення робіт, а також не проведено пуск крана у роботу із записом у технічний паспорт устаткування підвищеної небезпеки.
Роботи по підйому катерів здійснювались за участю фізичної особи – підприємця та найнятих ним підсобників. При цьому застосовувались знімні вантажозахоплювальні пристрої (траверси, стропи), власником яких, власне і є підприємець.
За зміну роботи було піднято 35 одиниць водного транспорту.
Наступного дня роботу продовжили. Було піднято кілька малих човнів, вагою 8-9 тон кожен. Потім працівники приступили до підіймання важких суден, вагою 18-19 тон.
Перед цим кранівником було прийнято рішення перепасувати канат з двократної запасовки на чотирикратний поліспаст для зменшення навантаження на двигун автокрана.
Під час операції перепасування кранівника повідомили про те, що на канаті немає однієї сталки.
Після підйому катера, вагою 19 тон і встановлення його на стапелі, канат був остаточно пошкоджений, про що свідчила чисельна кількість розриву сталок.
Обстеживши канат, кранівник вирішив скоротити його в місцях найбільшого спрацювання (пошкодження).
Кранівник разом з підсобними працівниками ФОП обрізали 90 м канату: довжина канату становила 92,5 метра. При цьому було допущено зачіпання канату за елементи конструкції крана. Незважаючи на це, робота була продовжена.
За вказівкою підприємця, катер було подано у робочу зону дії автокрана, обв’язавши (в люльку) механізм за допомогою двох текстильних строп СТП 20.0/15000 знизу і застропивши за 4 нижні провушини траверси.
За верхні провушини траверси утримувалась багатовітковою стропою типу 4СК-16, яка, у свою чергу, фіксувалась гаковою підвіскою автокрана.
Текстильні стропи утримувались на нижній палубі підсобні працівники, за штурвалом катера на верхній палубі знаходився ФОП , який центрував човен.
У такій позиції (з людьми на вантажі) почали піднімати катер. Коли човен був піднятий на висоту метр – півтора а носова його частина була над берегом, стався розрив вантажного канату крана.
Траверса впала на верхню палубу.
Рухаючись з висоти, гакова підвіска вагою 450 кг впала на металоконструкцію траверси і змістила човен в праву сторону до горизонталі, надавши траверсі пошкоджень у вигляді деформації стяжного поясу на величину 150 мм.
Відбившись від траверси, гакова підвіска впала у воду, а оскільки вона утримувала стропу, то спричинила рух траверси, що травмувало підприємця, котрий стояв біля штурвалу.
Потерпілому намагалися надати домедичну допомогу та викликали швидку. Лікарі, які прибули на місце події, констатували смерть постраждалого.
На підставі висновку судово-медичної експертизи, загибель підприємця настала у результаті травматичного шоку, перелому кісток тазу з ушкодженням внутрішніх органів.
Причини нещасного випадку
Організаційна:
незадовільне функціонування, недосконалість або відсутність системи управління охороною праці на приватному підприємстві з надання в оренду технічного обладнання (устаткування);
невиконання вимог інструкцій з охорони праці.
Технічна:
незадовільний стан, у тому числі, засобів виробництва (вантажний канат автокрана GMK4080-1) у незадовільному, непридатному для експлуатації стані внаслідок його зачіпання за елементи конструкції крана.
Порушено:
Керівник ПП не створив безпечних умов праці шляхом організації нагляду за технічним станом та безпечною експлуатацією вантажопідіймального крана та знімних вантажозахоплювальних пристроїв, а саме:
не здійснив пуск обладнання у роботу шляхом видачі рішення про можливість експлуатації крана з записом у технічний паспорт крана,чим порушив вимоги пунктів 1, 2,12, 2 (7) глави 2 розділу 6, та п.2 (2) глави 6 розділу 6 НПАОП 0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання»;
допустив до експлуатації кран, не призначивши особу, відповідальну за безпечне проведення робіт та стропальників, чим порушив п. 2 (7), п. 9(2), п. 10 (1,2,6) глави 6 розділу 6 НПАОП0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання;
допустив до експлуатації кран, вантажний канат якого знаходиться в незадовільному (непридатному) стані (обрив сталки), чим порушив п. 3 (4) глави 6 розділу 6 НПАОП0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання»;
не визначив умови установлення та експлуатації крана біля укосу, не розробив технологічні карти розвантажувально-навантажувальних робіт, проект (при роботі з естакади), чим порушив п. 2 глави 2 розділу 3; пункти 13,14, 38 (18-19) глави 2 розділу 7; п.3 (6-7), 2 (9), 2 (13) глави 6 розділу 6 НПАОП0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання»;
не організував на підприємстві проведення передрейсових медоглядів для водіїв транспортних засобів, чим порушив п. 2.4 розділу 2 НПАОП 0.00-1.61-12 «Правил охорони праці на автомобільному транспорті»;
допустив до експлуатації кран без оформлення наряду-допуску при роботі крана біля лінії електропередач 0,4кВ з незаземленими металевими частинами крана, чим порушив пункти 2 (3), 3 (7), 10 (22) глави 6 розділу 6 НПАОП0.00-1.80-18 «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання»;
не отримав дозвіл на експлуатацію машин, механізмів (вантажопіднімальних кранів), чим порушив ст. 21 Закону України «Про охорону праці».
Порушено:
Машиніст автомобільного крана допустив зачіпання канату за елементи конструкції стріли (не перевірив укладання канатів у рівчаках блоків оголовка стріли);
допустив до експлуатації вантажний канат з обірваною сталкою;
здійснив експлуатацію крана без призначеної особи, відповідальної за безпечне проведення робіт та без стропальників;
здійснив переміщення вантажу, на якому перебували люди;
здійснював підіймання і переміщення вантажів, на які не розроблені технологічні карти навантаження та розвантаження рухомого складу (катерів) та не розроблені схеми стропування вантажів;
здійснював переміщення вантажів на відстані ближче 40 м від крайнього проводу ЛЕП з напругою понад 42В без наявності наряду-допуску, металеві частини крана не були заземлені.
Порушено:
Механік підприємства не забезпечив утримання обладнання у справному стані шляхом проведення регулярних оглядів, ремонтів у визначені графіком терміни та допустив до експлуатації кран, вантажний канат якого знаходиться в незадовільному (непридатному) стані (спрацювання зовнішніх дротинок, розрив сталки);
не розробив систему планово-попереджувального технічного обслуговування та ремонту (система ППР) вантажопідіймального крана;
вантажний гак не обладнаний замком проти випадання стропа, не встановлений другий захисний палець верхнього блоку оголовка стріли, недопустимий знос канатних фторопластових вставок 3-х, 4-х, секцій стріли та часткового зносу елементів металоконструкцій вставок 3-х, 4-х, секцій стріли глибиною до 5 мм;
не нанесено на металоконструкції крана написів «Не стій під стрілою», «Стережись повороту крана», «Забороняється робота поблизу ПЛ без наряду-допуску»;
не оформив заявки на проведення робіт.
Заходи щодо запобігання подібним нещасним випадкам, гострим професійним захворюванням (отруєнням), аваріям:
обставини і причини нещасного випадку довести до відома працівників підприємства;
працівникам пройти позачергове навчання та перевірку знань з питань охорони праці ;
визначити процедуру проведення налагодження та ремонту обладнання відповідно до настанови з експлуатації заводу – виготовлювача обладнання та силами спеціалізованих організацій провести наладку та тарування обмежника вантажопідіймальності крана;
провести заміну вантажного канату крана згідно рекомендацій заводу виготовлювача та провести розрахунок несучої здатності канату;
заборонити проведення будь-яких робіт автокранами поблизу ліній електропередач ближче 40 метрів без наряду-допуску;
провести ремонт та технічне обслуговування крана, а саме: замінити канат, обмежувач проти випадання канату, канатних фторопластових вставок 3-х, 4-х, секцій стріли;
розробити графік планово-попереджувального ремонту та проводити технічне обслуговування згідно з графіком з записом результатів до відповідного журналу;
встановити постійний контроль за станом вантажного канату, приладів безпеки з записом огляду в журналі технічного обслуговування механізму;
обладнати замком гакову підвіску вантажопідіймальністю 40 тон;
призначити осіб обслуговуючого персоналу – стропальників для стропування та обв’язки вантажів, що пройшли навчання та перевірку знань та набули професії стропальника у відповідному навчальному закладі;
провести навчання та перевірку знань інженерно-технічного персоналу вимог ДБН А3.2-2-2009 «Охорона праці і промислова безпека у будівництві. Основні положення». Особливу увагу звернути на роботи підвищеної небезпеки;
на кожний вид робіт по підйому та переміщенню вантажів кранами розробляти технологічні карти а будівельно-монтажні роботи – за проектами виконання робіт;
обладнати вантажо – піднімальні крани, які є в наявності у підприємства, інвентарними переносними заземленнями;
надавати послуги стороннім організаціям за наявності оформлення заявок та призначення осіб, відповідальних за безпечне переміщення вантажів кранами та стропальників;
на металоконструкції кранів нанести написи, передбачені вимогами нормативних документів з охорони праці, а саме: «Не стій під стрілою та вантажем» , «Бережись повороту крана», «Робота крана ближче 40 м від ЛЕП без наряду-допуску заборонена»;
провести технічне експертне обстеження обладнання та механізмів фахівцями спеціалізованих організацій;
отримати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.