gov.ua Державні сайти України
Пошук

Нещасний випадок внаслідок падіння автомобільного крану

14 вересня 2021

13.04.2021 під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт за допомогою крану автомобільного КС-55712, кран втратив рівновагу та почав падати зачепивши бетонну опору електропередач, яка падаючи завдала смертельних травм машиністу крану автомобільного, який в цей час намагався покинути кабіну крану.

Обставини, за яких стався нещасний випадок:

На підставі зібраних матеріалів розслідування встановлено, що 13.04.2021 згідно укладеного договору проводились роботи по розвантаженню двох металевих контейнерів з вантажного автомобіля та переміщенню їх на присадибну ділянку біля приватного будинку за допомогою крана автомобільного КС-55271-2.

Близько 7 год. 30 хв. 13.04.2021 машиніст крана автомобільного разом з механіком, провели огляд автокрана КС-55712-2 перед виїздом на місце виконання робіт. Зробили огляд механізмів крана, перевірили гальма, ходову частину, наявність та справність огорож механізмів, оглянули гак і його кріплення в обоймі. Під час огляду крана дефектів виявлено не було. Після огляду крана кранівник виїхав до місця виконання робіт згідно умов Договору. На стан здоров’я не скаржився, поводив себе адекватно. Разом із машиністом крана автомобільного до місця виконання робіт механік не поїхав у зв’язку з необхідністю повернутись до офісу підприємства за бланками наряду-допуску та іншими необхідними документами, але категорично заборонив кранівнику розпочинати виконання робіт  до його приїзду. За попередньою домовленістю кранівник по приїзду до місця виконання робіт повинен був провести попередній огляд місця виконання робіт і дочекатись механіка, який безпосередньо на місці повинен був проконтролювати організацію та процес виконання робіт.

Згідно з показаннями свідків машиніст автокрана самостійно визначив місце для встановлення крана і поставив автомобіль між парканом приватної садиби та асфальтовою дорогою. Потім пересів в кабіну кранівника та підготував кран до переміщення вантажів шляхом встановлення висувних опор автокрана, інвентарних підкладок та башмаків, з подальшим переведенням стріли крану у робоче положення для розвантаження металевих контейнерів. Водночас ухил поверхні майданчика у місці встановлення крану перевищував встановлене граничнодопустиме значення, на що машиніст автомобільного крана не звернув уваги. Кран був розташований правим боком до бетонної опори повітряної лінії електропередач приблизно на відстані 4 м, далі за опорою проходить проїзна дорога, на якій стояв вантажний автомобіль із металевими контейнерами для розвантаження. Приватна земельна ділянка, на яку потрібно було вивантажити контейнери, була розташована по лівий бік від автокрана. Стропування контейнерів виконували два робітники. Машиніст автокрана виконав підіймання вантажу у один прийом, без попереднього підйому для перевірки правильності стропування, стійкості положення автокрана та надійності спрацювання гальм.  Під час розвантаження першого контейнера ліва задня виносна опора автокрана почала просідати у ґрунт. Про це відразу  повідомили машиніста автокрана,  але він проігнорував зауваження, і почав  підйом контейнера. У цей момент у автокрана передні колеса автомобіля почали відриватися від землі. Автокран нахилився на правий бік і кранівник, намагаючись уникнути небезпеки, вистрибнув з кабіни кранівника. При падінні автокран правим боком зачепив бетонну опору повітряної лінії електропередач. Коли кранівник вистрибнув з кабіни кранівника, на нього впала бетонна опора і притисла його до землі. Замовник робіт одразу викликав поліцію. Прибувши на місце події працівники поліції  викликали швидку медичну допомогу та ДСНС.

Лікар швидкої медичної допомоги констатував смерть кранівника, а працівники ДСНС провели заходи по визволенню тіла постраждалого з-під бетонної опори.

Згідно висновку судово-медичної експертизи причиною смерті машиніста крана автомобільного являється розтрощення грудної клітки, області живота, нижньої частини спини та тазу. При судово-токсикологічному дослідженні крові від трупа кранівника в крові, сечі етанол не виявлений.

Причини настання нещасного випадку:

Основна причина: Порушення вимог безпеки під час експлуатації обладнання, устаткування, машин, механізмів (12), а саме: машиніст крана автомобільного прибувши на місце виконання робіт самовільно, не дочекавшись відповідального за безпечне проведення робіт кранами, встановив автокран поблизу повітряної лінії електропередач на ділянці, яка мала ухил, що перевищував гранично допустиму норму та без урахування категорії та характеру ґрунту, і розпочав роботи по розвантаженню контейнерів; підіймання контейнера виконав в один прийом без попереднього підйому для перевірки правильності стропування, стійкості положення автокрана та надійності спрацювання гальм, при просіданні ґрунту і втратою стійкості крана не зупинив роботу та не опустив вантаж на землю, що призвело до  перекидання автокрана під час розвантаження контейнера.

Порушено: п. 1 гл. 4 розд. VII, п. 20 гл. 3 розд. VII Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв (НПАОП 0.00-1.80-18); пп. 3.14, 3.16, 4,1 Виробничої інструкції машиніста крану автомобільного КС-55712-2, п. 1.11 розд. 1 «Загальні відомості» Паспорта крану автомобільного КС-55712-2; ст. 14 ЗУ «Про охорону праці»,

Супутні причини: Невиконання посадових обов’язків (25.1), а саме: механік – відповідальний за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними механізмами не забезпечив керівництво та контроль за організацією і виконанням вантажно-розвантажувальних робіт автокраном.

Порушено: п. 6 гл. 3 розд. VII Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв (НПАОП 0.00-1.80-18); абз. 1, 6 п. 2.2 Посадової інструкції відповідальної особи за утримання у справному стані вантажопідіймальних машин та механізмів та за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними машинами та механізмами.

Незадовільне функціонування системи управління охороною праці (09), а саме: директор не забезпечив достатній контроль за додержанням працівниками технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами.

Порушено: ст. 13 Закону України «Про охорону праці».

Заходи щодо запобігання подібним нещасним випадкам:

Заборонити встановлення вантажопідіймальних механізмів (кранів) на майданчиках з ухилом , що перевищує граничнодопустиму норму.

Заборонити проведення вантажно-розвантажувальних робіт без особистого керівництва роботами відповідальної особи за ведення вантажно-розвантажувальних робіт  та робіт за допомогою вантажопідіймальних машин і механізмів.

Заборонити допуск до виконання робіт підвищеної небезпеки  осіб, які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці.

Провести позачергове спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці посадових осіб та працівників що виконують роботи з підвищеною небезпекою.

Посилити контроль за дотриманням працівниками вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці.

Провести позаплановий інструктаж з охорони праці.

Стан виконання розроблених комісією заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам перебуває на контролі Управління.

Інформація про нещасні випадки зі смертельними наслідками постійно висвітлюється на сайті Управління Держпраці у Чернігівській області та доводиться до особового складу.