Нещасний випадок під час демонтажу веж громозахисту та електроопор на будівництві
07 грудня 2020З пояснення головного інженера підприємства потерпілий 10.07.2020 прибув на об’єкт будівництва о 07 год 43 хв. (запис в журналі служби охорони). Пройшовши через прохідну потерпілий був ознайомлений головним інженером з ділянкою для проведення робіт по прибиранню продуктів демонтажу ознайомлений з її межами та отримав усні вказівки щодо надання послуг по прибиранню. Зокрема потерпілому було доручено прибрати продукти демонтажу, складувати і сортувати розкидані частини металу та елементи металевих шаф. Головним інженером був виданий потерпілому сигнальний (помаранчевий) жилет, каску та інструменти – лопату і лом.
Після проведення потерпілому усного інструктажу головний інженер залишив ділянку.
Територія (ділянка) для виконання робіт була огороджена по периметру сигнальною стрічкою, яка примикала до будівлі ЗРУ-10 та бетонної огорожі.
Виконання робіт на захватці №3 потерпілий розпочав біля 08 год. 30 хв., Згідно з поетапністю виконання робіт, ним до 13-00 було прибрано частину території та посортовано продукти демонтажу.
Для демонтажу веж грозозахисту та електроопор на захватці №1, згідно з договором від 10.06.2020 № 1-06, ТОВ №1надав ТОВ №2 екскаватор Volvo моделі EC380DL. Зранку даний екскаватор був переміщений машиністом екскаватора з місця паркування до ділянки демонтажу – будівлі ЗРУ-10.
Машиніст екскаватора був ознайомлений головним інженером з план-схемою території товариства де стався нещасний випадок, а також з технологічною картою.
Після проведення інструктажу, головний інженер покинув місце виконання робіт та проводив огляд будівлі з іншої сторони, а машиніст екскаватора розпочав демонтаж бетонної огорожі на захватці №1. Роботи він проводив до 13 год., після чого зробив до 14 год. перерву на обід та відпочинок.
Наряд-допуск на виконання робіт, посадовими особами ТОВ №2 не видавався, машиніст виконував демонтаж одноосібно.
Біля 14 год. 10 хв. машиніст екскаватора приступив до демонтажу наступної конструкції – вежі грозозахисту, яка знаходилась на покритій висотою 2-5 м. кущами та деревами ділянці між будівлею ЗРУ-10 і тимчасовою дорогою. Машиніст екскаватора заїхав на дану ділянку і встановив екскаватор між бетонним парканом та вежею грозозахисту і приступаючи до демонтажу, повернув два рази поворотну платформу екскаватора в напрямку: огорожа-вежа-огорожа. При цьому він частково розчистив ділянку від порослі дерев і побачив незнайомого громадянина.
Машиніст екскаватора зупинив рух поворотної платформи та вийшов з кабіни екскаватора. Запитавши вищевказаного громадянина його ім’я і почувши у відповідь, що його звати (назвав своє ім’я), машиніст екскаватора вказав останньому покинути небезпечну зону і вийти за межі огородженої сигнальною стрічкою ділянки. Дочекавшись і впевнившись, що потерпілий знаходиться за огорожею і стоїть дивлячись на екскаватор, машиніст екскаватора продовжив роботу – повернув поворотну платформу до вежі, рухом гусениць встановив екскаватор в позицію біля 90 град. до осі руху. Кабіна екскаватора була розташована зліва від рукоять-стріли і машиніст екскаватора в даному положенні поворотної платформи із-за рукоять-стріли та порослі дерев не бачив ділянку тимчасової дороги, на яку планував демонтувати вежу.
Виставивши екскаватор, машиніст екскаватора приставив ковша до металоконструкції вежі грозозахисту на висоті приблизно 4 м. від основи фундаменту, зафіксував контакт між ківшом і кутниками вежі і розпочав демонтаж вежі шляхом прикладання зусилля повертанням поворотної платформи вправо. На початковій стадії операції – до половини нахилу – відбувалось згинання кутників металоконструкції вежі і вона повільно нахилялась. Після нахилу осі вежі на 45º до ділянки, стався розрив 2-ох кутників зі сторони прикладання зусилля і вежа різко впала.
Після падіння вежі поворотна платформа була повернута до тимчасової дороги, вежа при падінні частково підім’яла поросль кущів і машиніст екскаватора побачив потерпілого, що лежав поряд із демонтованою вежею. Машиніст екскаватора повідомив телефоном про подію головного, який відразу викликав швидку допомогу та поліцію.
Головний інженер, в момент настання випадку знаходився за межами зони демонтажу, ділянки №1, оскільки на той час проводив огляд будівлі ЗРУ-10 з іншої сторони для майбутнього її демонтажу.
Головний інженер доповів про випадок інженеру з охорони праці товариства де стався нещасний випадок. Інженер з охорони праці товариства де стався нещасний випадок та інженер з охорони праці ТОВ №1, які в свою чергу повідомили в телефонному режимі територіального органу Держпраці та відділення ВД ФССК у області.
Згідно лікарського свідоцтва про смерть №383 комунального закладу обласної ради, причина смерті: масивна травма тіла з множинними переломами кісток скелету та ушкодженнями внутрішніх органів.
За фактом смерті працівника ТОВ №2, що мало місце 10.07.2020 розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні.
Комісією розглянуті та опрацьовані матеріали спеціального розслідування нещасного випадку смертельним наслідком, що стався 10.07.2020 близько 14 год. 20 хв. на території будівельного майданчика із потерпілим, який надавав послуги ТОВ №1 згідно цивільно-правового договору від 06.07.2020 та встановлено наступне:
– нещасний випадок із потерпілим, стався на переданій ТОВ №1 актом прийому-передачі будівельного майданчика від 06.07.2020 та з оформленням акту-допуску на виконання робіт на території підприємства від 06.07.2020 (зі схемою з визначеними межами відведеної території) території товариства де стався нещасний випадок. Перебуваючи на території будівельного майданчика потерпілий з не встановлених причин вийшов за межі зони №3 (ділянка, виділена потерпілому для надання послуг по прибиранню продуктів демонтажу) і зайшов за огороджену сигнальною стрічкою зону №1 (небезпечну зону демонтажу вежі грозозахисту), де і був смертельно травмований.
Згідно з наданою головним державним інспектором сектору з питань державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю інформації, відсутні факти (норми) чи обставини в результаті аналізу яких могли б вбачатись (міститись) ознаки трудових відносин між потерпілим. та Підприємством (ТОВ №1), тому даний випадок не підпадає під дію п.52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №337, і даний нещасний випадок визнано таким, що не пов’язаний з виробництвом.
Причини: основна: 37 – Психофізіологічна: інші психофізіологічні причини, а саме: потерпілий не дбав про особисту безпеку і здоров’я під час виконання робіт – перебуваючи на території будівельного майданчика зайшов за огороджену сигнальною стрічкою небезпечну зону демонтажу вежі грозозахисту, супутні: 05 – Технічна: недосконалість технологічного процесу, його невідповідність вимогам безпеки, 10 – Організаційна: недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації устаткування підвищеної небезпеки, на які видано відповідний дозвіл.