Нещасний випадок під час будівництва об’єкту на ділянці опор Міжгірського та Хустського районів Закарпатської області
09 грудня 2020Обставини, за яких стався нещасний випадок
Нещасний випадок стався 18.09.2019 р. близько 9 год.30 хв. у с.Вучкове Міжгірського р-ну на місця встановленої повітряної лінії електропередач, зокрема біля металевої опори № 52.
Бригада електромонтерів у складі десяти осіб, отримавши завдання монтувати повітряну лінію електропередач, прибула на місце роботи зранку.Близько 10год.20 хв. почали розвантажувати автомобіль та готувати робоче місце. А близько 10 год.30 хв., підійшов начальник дільниці і повідомив, що лінія відключена. Далі провів інструктаж, ознайомив колег з порядком виконання робіт та визначив кожному з працівників їх обсяг роботи. Так, працівнику №1 було доручено на землі збирати гірлянди ізоляторів та лінійну арматуру, працівник №2, мав слідкувати за тяговим канатом (тросом), з допомогою якого здійснювалось натягування проводів між опорами (відтягування його в бік від автомобіля під час натягування та попусканняелектричних проводів між опорами, щоб останній не потрапляв під колеса автомобіля).
Працівники №3 і №4 піднялись на анкерну металеву опору «У-110-2» та розпочали монтаж проводів між опорами №52 (нова) та стара №86 при допомозі службового автомобіля ГАЗ–66, який використовувався як тяговий механізм для монтажу нових електричних проводів між опорами, яким керував згаданий начальник дільниці.
Близько 14 год.40 хв., працівники №3 і №4 зачепили третій провід на верхній траверсі опори. Послабившинатяг тягового канату, начальник дільниці заглушив ГАЗ-66, вийшов з машини і дав вказівку працівникам№3 і №4 спускатися вниз з опори. Також наказав всім іншим працівникам зупинити виконання робіт, оскільки йому необхідно було від’їхати і перевірити натяг (провисання) новозмонтованих проводів.
Коли близько 15 год 10-20 хв. начальник дільниці від’їхав від опори, на верхній траверсі опоризалишалися прикріплені до неї монтажний ролик(блок) та тяговий канат (трос). Тому працівники №3 і №4 не мали інструменту для демонтажу.
За словами працівника №1, він разом з працівником №2 самовільно вирішили зняти монтажний ролик та тяговий канат з верхньої траверси, щоб швидше закінчити роботу. Одягнувши на себе запобіжніпояси, які взяли з автомобіля ГАЗ-66, електромонтери піднялись на опору. Працівник №1 вийшов на верхню траверсу, під’єднав строп запобіжного поясу до траверси, від’єднав тяговий канат від провода і передав канат працівнику №2, який знаходився поруч в тілі (основи) опори, а сам почав знімати монтажний ролик.
Прикріпивши кінець тягового канату до свого запобіжного поясу, працівник №2 почав спускатися вниз по опорі на нижню траверсу, щоб скинути трос на землю.
Із слів працівника №4 встановлено, що він мав перевезти на автомобілі ГАЗ-66 до іншої опори матеріали. Перевіривши наявність у кунзі автомобіля матеріалів, він від’єднав від буксирувального гака переднього бампера автомобіля натяжний канат, яким вони здійснювали натяжку проводів Далі сів у кабіну автомобіля, завів, розвернувся та поїхав у протилежний бік від опори №52. При розвороті зачепив автомобілем натяжний канат, кінець якого був прикріплений до запобіжного пояса працівника №2. Внаслідок руху автомобіль стягнув тяговим канатом цього працівника з опори. Той упав на землю.
Працівник №4 продовжував рух на автомобілі, тягнучи за собою працівника №2 ще близько 400м.. При виїзді на автодорогу зупинився, де до нього підбігав з працівник №3, котрий, власне, і повідомив, що сталось.
На фотознімках, виконаних після настання нещасного випадку, видно, що один кінець тягового троса лежить під переднім бампером автомобіля ГАЗ-66.Другий кінець від запобіжного пояса потерпілого працівника №2 від’єднав працівник №3, який хотів надати йому першу медичну допомогу.
У протоколі допиту свідка працівника №1 від 20.09.2019р., наданого слідчим відділенням Міжгірського відділення поліції, вказано, що працівник №1 та потерпілий працівник №2 18.09.2019р., виконували роботи на висоті з натягування електропроводів на електроопорі (Висота близько 17-18м). Протоколи допиту додаються.
Причини нещасного випадку:
Основна – недосконалість технологічного процесу:
– виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме робіт на висоті, працівниками підприємства без наявності проекту виконання робіт та наявності відповідних технологічних карт, чим порушено вимоги пункту 4.2 ДБН А.3.2-2-2009 «Охорона праці і промислова безпека у будівництві» НПАОП 45.2-7.02-12; пункту1.7 «Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті» НПАОП 0.00-1.15-07; пункту 2.4 «Організація будівельних робіт» розділу 2 «ОРГАНІЗАЦІЯ БУДІВНИЦТВА», ТОМ 1, проекту підприємства, зокрема пункт 2.4 розділу 2 посадової інструкції №20 «Для технічного директора-головного інженера»;пункту 2.6 розділу 2 посадової інструкції №20 «Для технічного директора-головного інженера»;
Супутні:
1. залучення до роботи працівників не за спеціальністю;
2. допуск до роботи без навчання та перевірки знань з охорони праці;
– виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме виконання робіт на висоті з монтажу та демонтажу проводів на повітряній лінії електропередач особою, яка не пройшла спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці, чим порушено вимоги пункт 3.16 «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» НПАОП 0.00-4.12-05; пункту 1.13 «Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті» НПАОП 0.00-1.15-07; пункту 1.7 Інструкції з охорони праці №64 «При проведенні робіт на висоті з використанням спеціальних страхувальних засобів»; пункту 4 розділу 2 Посадової інструкції №3 «Керівника робіт»
3. відсутність системи управління охороною праці
4. відсутність контролю за дотриманням працівниками вимог нормативних актів з охорони праці – виконання робіт підвищеної небезпеки та керівництво цими роботами, а саме роботи на висоті, працівниками та особами які не пройшли спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці,чим порушено вимоги пункту 4.1 «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» НПАОП 0.00-4.12-05;
пункт 5.5 «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» НПАОП 0.00-4.12-05;
пункт 1.12 «Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті» НПАОП 0.00-1.15-07;
– відсутній належний контроль за дотриманням працівниками вимог нормативних актів з охорони праці під час виконання робіт на висоті, чим порушено вимоги статті 13, розділу ІІІ Закону України «Про охорону праці».
Заходи щодо запобігання подібним нещасним випадкам, гострим професійним захворюванням (отруєнням), аваріям:
– ознайомити всіх працівників з обставинами та причинами нещасного випадку;
– провести позаплановий інструктаж з питань охорони праці з працівниками структурних підрозділів;
– провести позачергове навчання та перевірку знань з питань охорони праці інженерно-технічних працівників та робітників підприємства;
– розробити проекти виконання робіт та технологічні карти і відповідні інструкції з охорони праці з врахуванням виконання всіх видів робіт, які виконуються працівниками підприємства;
– рекомендувати начальнику Управління Держпраці у Закарпатській області розглянути питання щодо анулювання дозволу у зв’язку з настанням нещасного випадку із смертельним наслідком внаслідок недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки на які видано дозвіл;
– здійснювати постійний контроль за дотриманням працівниками вимог нормативно-правових актів з охорони праці.