gov.ua Державні сайти України
Пошук

Автодорожникам Рівненщини нагадали про безпеку виконання робіт з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг

24 квітня 2020

На Рівненщині триває сезон активних автодорожніх робіт. Управління Держпраці у Рівненській області наголошує на їх  безпечному виконанні працівникам галузі. Зокрема, відповідні методичні рекомендації-нагадування підготував головний державний інспектор сектору нагляду у машинобудуванні, енергетиці, на транспорті та зв’язку Управління Держпраці у Рівненській області Володимир Горецький.

У путівнику вказано, що безпечний процес виконання робіт з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування регламентується галузевими нормативно-правовими актами з охорони праці, зокрема НПАОП 63.21-1.01-09 «Правила охорони праці під час будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг» затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду 28.12.2009 №216 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 березня 2010 р. за №218/17513.

Власники доріг або органи, які утримують автомобільні дороги, мають право вимагати від користувачів дотримуватися законодавчих і нормативних актів дорожнього руху, правил ремонту й утримання доріг, правил користування дорогами та дорожніми спорудами. Якщо роботи в смузі відведення автомобільної дороги загрожують безпечному чи безперебійному руху транспорту і пішоходів, то рух закривають чи обмежують. Відповідний дорожній орган, а в містах — служба місцевого державного органу виконавчої влади та місцевого самоврядування — видає щодо цього ордер і погоджує його з Національною поліцією. В ордері викладають умови заборони або обмеження руху, порядок інформування про це учасників дорожнього руху, заходи щодо безпеки дорожнього руху і строки проведення робіт (ст. 24, 26 Закону «Про дорожній рух»).

Виконавець робіт визначає технологічні особливості та строк проведення дорожніх робіт, схему організації дорожнього руху (далі — ОДР), необхідність будівництва об’їзду, технічні засоби захисту ділянки проведення робіт, зокрема, пересувні знаки небезпеки. Якщо роботи проводять у темну пору доби, ділянку потрібно забезпечити штучним освітленням (п. 7.1 СОУ 45.2-00018112-006:2006).

Місце робіт на ділянці дороги виконавець робіт огороджує і облаштовує технічними засобами згідно з тимчасовою типовою або тимчасовою індивідуальною схемою ОДР. Її визначають у проектно-технологічній документації на реконструкцію або ремонт ділянки дороги, ордері або дозволі, який виконавець робіт одержує від власника дороги або уповноваженого ним органу.

Ділянки дороги, на яких виконують аварійні роботи, роботи з поточного ремонту й утримання доріг, із ліквідації недоліків експлуатаційного стану, а також операційний контроль якості робіт, облаштовують за тимчасовими типовими схемами ОДР. Зразки типових схем ОДР наведені у додатку А СОУ 45.2-00018112-006:2006.

Щоб визначити ділянку дороги, де проводять дорожні роботи, працівники використовують попереджувальний знак «Дорожні роботи» (пп. 1.37 п. 1 розд. 33 Правил дорожнього руху) та інші дорожні знаки згідно з ДСТУ 4100:2014 «Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування».

Для поздовжнього та поперечного огородження ділянки робіт використовують тимчасову стримувальну систему. В якості неї застосовують огорожі — металеві, поліетиленові, залізобетонні блоки або інші збірно-розбірні конструкції огороджень парапетного типу. Також використовують збірні бетонні блоки розміром не менше ніж 2 × 0,3 × 0,5 м. Їх встановлюють на відстані не більше ніж 1,5 м один від одного та з’єднують між собою єдиним сталевим канатом діаметром від 10 мм. Канат пропускають через закладні деталі блоків по всій довжині небезпечної зони (ГОСТ 2688‑80 «Канат подвійного звивання типу ЛК-Р конструкції 6 × 19 (1 + 6 + 6/6) + 1 о. с. Сортамент» або ГОСТ 3067-88 «Канат сталевий подвійного звивання типу ТК конструкції 6 × 19 (1 + 6 + 12) + 1 × 19 (1 + 6 + 12). Сортамент»).

Для пішоходів за потреби обладнують тимчасові містки, ширина яких має бути не менше ніж 1 м, висота перил — 1 м (п. 5.5-5.7 СОУ 45.2-00018112-006:2006).

Відповідальним посадовим особам потрібно обов’язково простежити, щоб працівники, які працюють на дорозі, перебували у межах встановленої тимчасової огорожі, були одягнені у спецодяг (оранжеві жилети і такого ж кольору головний убір) та дотримувалися Правил дорожнього руху.

На машинах і механізмах мають бути увімкнені проблискові маячки жовтого (оранжевого) кольору. Важливо, щоб їх габарити не виходили за межі огородженої зони робіт. Правила забороняють проводити ремонт та технічне обслуговування дорожніх машин і механізмів у зоні робіт.

Рух транспорту після реконструкції або капітального ремонту відновлюють на визначеній ділянці дороги після передачі її за актом підприємству, яке утримує дорогу (п. 7.4 СОУ 45.2-00018112-006:2006).

Поки акт не підписано, за безпеку руху на ділянці дороги відповідає виконроб підприємства, яке виконувало роботи (п. 4.2 СОУ 45.2-00018112-006:2006).

У методичних рекомендаціях також виокремлено вимоги безпеки до застосування авторемонтної техніки, пересувних бітумних котлів тощо.