У Київській області оператор котельні отримав смертельні опіки внаслідок руйнування складових котла
11 листопада 202503 грудня 2024 року о 08 год 00 хв оператор котельні (далі – потерпілий) заступив на зміну в котельню, розташовану в нежитловому приміщенні загальною площею 12,00 м2 на території школи, яка не працює. Того ж дня, приблизно о 12-13 годині, з метою нагляду за безпечною експлуатацією та справним технічним станом котла та котельного обладнання, до котельні прибув заступник директора по будівництву. Котел працював у штатному режимі, всі робочі параметри були в нормі.
Приблизно о 21 год 15 хв було відключено електропостачання котельні, де працював потерпілий, згідно з графіком стабілізаційних відключень споживачів, що діяв на території Київської області.
Через деякий час почалось неконтрольоване підвищення температури води та тиску в котлі, в результаті чого, відбулося руйнування групи безпеки котла та труби мережної води (ймовірно спрацював запобіжний (взривний) клапан, водяна пара із запобіжного клапана зруйнувала групу безпеки котла та трубу мережної води), заповнивши всю котельню парою та гарячою водою.
Безпосередніх свідків настання нещасного випадку та виникнення події, спеціальна комісія не встановила, разом з тим з пояснень сільського голови (старости громади) стало відомо, що приблизно о 23 год 30 хв старості зателефонувала матір потерпілого та повідомила, що в котельні стався нещасний випадок, в результаті чого потерпілий прийшов додому з опіками тіла, матір одразу викликала швидку медичну допомогу, яка доставила потерпілого до лікувального закладу, де 09.12.2024 він помер.
Смерть потерпілого настала внаслідок опіків голови, шиї, тулуба та кінцівок на площі 50% поверхні тіла в поєднані з опіком дихальних шляхів, які ускладнились розвитком поліорганної недостатності. В крові потерпілого виявлено етиловий спирт в концентрації 2,54 проміле.
Спеціальною комісією встановлено, що згідно з посадовими обов’язками оператора котельні при відключені електропостачання потерпілий повинен був: запустити генератор; перемикнути живлення регулятора котла KRONAS pld 315/02 (зав.№2009259) та системи з примусової циркуляції води (циркуляційний насос) на генератор. Перевірити справність всього обладнання та показників ЗВТ. У разі якщо не вдалося запустити генератор, приступити до аварійної зупинки роботи котла.
Причини нещасного випадку
Організаційні:
недодержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) устатковання підвищеної небезпеки, на які видано відповідний дозвіл;
невиконання вимог інструкцій з охорони праці;
порушення трудової і виробничої дисципліни.
Перелік нормативно-правових актів з охорони праці, вимоги яких були порушені
НПАОП 0.00-1.81-18 «Правила охорони праці під час експлуатації обладнання що працює під тиском»; постанова Кабінету Міністрів України від 26.05.2004№ 687 «Про затвердження Порядку проведення технічного огляду, випробування та експертного обстеження (технічного діагностування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки»; Інструкція з охорони праці № 15 для персоналу котельні з обслуговування водогрійних котлів, що працюють на твердому паливі; Правила внутрішнього трудового розпорядку, затверджені керівником 08.01.2024.
Заходи щодо запобігання подібним нещасним випадкам
За результатами розслідування нещасного випадку роботодавець зобов’язаний ознайомити працівників з обставинами та причинами настання нещасного випадку зі смертельним наслідком; провести позаплановий інструктаж з охорони праці усім працівникам, у тому числі й операторам котелень; забезпечити складання та узгодження поіменних списків працівників, які підлягають періодичному медичному огляду, укласти договір з лікувально-профілактичним закладом та надати йому список працівників, які підлягають періодичному медичному огляду, забезпечити явку працівників на медичний огляд; забезпечити дотримання працівниками підприємства вимог інструкцій з охорони праці, а також, правил внутрішнього трудового розпорядку.
У зв’язку з настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком, а також, недодержанням вимог законодавства про охорону праці, спеціальна комісія пропонує розглянути питання щодо анулювання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації (застосування) устатковання підвищеної небезпеки.