Як працівнику перевірити оформлення трудових відносин і сплату страхових внесків роботодавцем
Страховий стаж і сплата ЄСВ гарантують працівникам соціальний захист: оплату лікарняних, допомогу на випадок безробіття, нещасного випадку на роботі чи професійного захворювання, пенсію. Перевірте оформлення трудових відносин, своєчасність і повноту сплати страхових внесків, свій страховий стаж. Розповідаємо, як зробити це самостійно, не виходячи з дому.
Що таке страховий стаж і на що він впливає
Страховий стаж – це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) поєднує в собі обов’язкові внески на пенсійне страхування, страхування від безробіття, від тимчасової втрати працездатності та від нещасного випадку на роботі чи професійного захворювання.
Якщо роботодавець (підприємство, фізична особа або фізична особа-підприємець) має найманих працівників, він зобов’язаний щомісяця сплачувати за них ЄСВ у розмірі 22% від бази нарахування (заробітної плати, винагороди за виконання робіт або надання послуг).
Як перевірити факт сплати внесків та набутий страховий стаж
Завітайте на портал електронних послуг Пенсійного фонду України або завантажте мобільний додаток «Пенсійний фонд» (Google Play та iOS).
Авторизуйтеся в особистому кабінеті зручним для вас способом:
- За кваліфікованим електронним підписом (КЕП), який можна отримати в ДПС, акредитованому центрі сертифікації ключів, у банківських установах (перелік яких є на порталі).
- Шляхом ідентифікації за Gov ID, який включає в себе ідентифікацію за ЕЦП, за мобільним телефоном (Mobile ID) або за наявності рахунку в одному з 27 банків України (Bank ID).
- За логіном і паролем – можна отримати в територіальних органах Фонду, надавши паспорт та ідентифікаційний код.
Потім оберіть розділ «Дані з реєстру застрахованих осіб».
Окрім анкетних даних ви побачите відомості про:
- заробітну плату, з якої сплачено страхові внески з 2000 року (в окремих випадках з 1998 року)
- страховий стаж (з 2004 року)
- місця роботи (Електронна трудова книжка)
- періоди отримання допомоги по тимчасовій втраті працездатності
1На вебпорталі Пенсійного фонду України страховий стаж розраховується з 1 січня 2004 року, що пов’язано з ухваленням Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV, який запровадив поняття «страховий стаж». До цього стаж вважався трудовим. Зарахування стажу до 01.01.2004 здійснюється на підставі записів у трудовій книжці та інших документів.
Уважно перевірте актуальність інформації. У разі, якщо ви побачили застарілу інформацію щодо себе або недостовірну інформацію, ви можете подати Анкету для зміни даних в Реєстрі застрахованих осіб, додавши скан-копії документів, які підтверджують зміни (розділ «Комунікації з Пенсійним фондом України: Анкета для зміни даних у Реєстрі застрахованих осіб»).
У разі необхідності, на порталі ви можете замовити різні довідки та отримати їх в паперовому чи електронному вигляді (за бажанням).
Радимо регулярно контролювати інформацію про сплату ЄСВ роботодавцем та набутий страховий стаж.
Важливо! Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам роботодавцями подаються окремо за кожний квартал із розбивкою по місяцях звітного кварталу протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу.
Для перевірки інформації достатньо активувати безкоштовне інформування у вигляді SMS чи електронного листа.
Читайте також:
- Дистанційна робота: про що треба знати роботодавцю
- Як правильно оформити неповнолітнього працівника
- Трудовий чи цивільно-правовий договір: який варіант обрати працівнику?
- Електронна трудова книжка: про що варто знати роботодавцям і працівникам?
- Що потрібно знати роботодавцю про працю вагітних жінок і працівників із дітьми?
Повернутись на сторінку “Подолання незадекларованої праці”.
За додатковою інформацією звертайтеся до Державної служби України з питань праці.
Кампанія «Виходь на світло!» реалізується за підтримки проєкту «На шляху до безпечної, здорової та задекларованої праці в Україні», який фінансується ЄС та виконується Міжнародною організацією праці