gov.ua Державні сайти України
Пошук

Пояснювальна записка до проекту наказу Міністерства соціальної політики України „Про внесення змін до Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області”

30 вересня 2015
  1. Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект наказу Міністерства соціальної політики України „Про внесення змін до Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області” (далі – проект наказу) розроблено Державною службою України з питань праці для приведення норм Положення про Головне управління (Управління) Державної служби України з питань праці в області, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики від 27 березня 2015 року № 340, зареєстрованого в Мін’юсті України 20 квітня 2015 року за          № 438/26883 (далі – Положення про Управління), у відповідність до положень частини другої статті 21 Закону України „Про охорону праці”.

Частина друга статті 21 Закону України „Про охорону праці” в чинній редакції регламентує обов’язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі – дозвіл).

Видає такі дозволи на безоплатній основі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Процедуру видачі або відмови у видачі, переоформленні, видачі дублікатів, анулювання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки визначає Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107.

Нормами вказаного Порядку передбачено, що дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки видають як апарат Держгірпромнагляду, так і його територіальні органи.

Слід зазначити, що на сьогодні, на підставі Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (далі – Положення) та пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 „Про оптимізації системи центральних органів виконавчої влади” Державна служба України з питань праці (далі – Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, а також вона та її територіальні органи є відповідно правонаступниками Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України та її територіальних органів, що припиняються.

Відповідно до абзацу першого пункту 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з абзацом п’ятим підпункту 30 пункту 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань видає у передбачених законодавством випадках дозволи на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та на початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Проте, зміст підпункту 29 пункту 4 Положення про Управління не передбачає повноважень територіальних органів Держпраці щодо видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, як того вимагає чинне законодавство України.

 

  1. Мета і шляхи її досягнення

Проект наказу підготовлено з метою усунення юридичних колізій, що полягають у розбіжностях між положеннями частини другої статті 21 Закону України „Про охорону праці” та підпункту 29 пункту 4 Положення про Управління.

Розбіжності мають формальний характер та суб’єктивну природу і виникли вна­слідок порушень правил нормопроектуальної техніки.

Існування такої юридичної колізії породжує виникнення проблем у практичній реалізації посадовими особами територіальних органів Держпраці повноважень щодо видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, передбачених частиною другою статті 21 Закону України „Про охорону праці”.

 

  1. Правові аспекти

Основними нормативно-правовими актами, що регулюють відносини  у даній сфері є: Конституція України, Закони України ,,Про центральні органи виконавчої влади” та „Про охорону праці”, постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 „Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці”, від 10 вересня 2014 року № 442 „Про оптимізації системи центральних органів виконавчої влади” та від 17 червня 2015 року № 423 „Про затвердження Положення про Міністерство соціальної політики України”, наказ Міністерства соціальної політики України від 27 березня 2015 року № 340 „Про затвердження Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці”, зареєстрованого в Мін’юсті України 20 квітня 2015 року за № 438/26883.

 

  1. Фінансово-економічне обґрунтування

Прийняття проекту наказу не потребує виділення додаткових коштів   із загального фонду державного бюджету.

 

  1. Позиція заінтересованих органів

Проект наказу потребує погодження з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством фінансів України, Міністерством соціальної політики України та проведення правової експертизи Міністерством юстиції України.

 

  1. Регіональний аспект

Проект акта не потребує погодження з регіонами, оскільки не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

 

6¹. Запобігання дискримінації

Проект наказу не містить положень дискримінаційного характеру.

 

  1. Запобігання корупції

У проекті наказу відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. У зв’язку з цим, його громадська антикорупційна експертиза не проводилась.

 

  1. Громадське обговорення

Проект наказу не потребує проведення консультацій з громадськістю.

  1. Позиція соціальних партнерів

Проект акта потребує погодження із Спільним представницьким органом репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні та Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні.

 

  1. Оцінка регуляторного впливу

 Проект наказу є регуляторним актом, а тому потребує погодження    з Державною регуляторною службою України.

 

10¹. Вплив реалізації акта на ринок праці

Прийняття проекту наказу не впливає на ринок праці.

 

  1. Прогноз результатів

Прийняття наказу Міністерства соціальної політики України надасть практичну можливість посадовим особам територіальних органів Державної служби України з питань праці повноцінно забезпечити здійснення повноважень щодо видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, передбачених частиною другою статті 21 Закону України „Про охорону праці”.