Аналіз регуляторного впливу до проекту постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску
21 вересня 2015до проекту постанови Кабінету Міністрів України
„Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску”
- Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання
Відповідно до Закону України „Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу” адаптація законодавства України до законодавства ЄС є пріоритетною складовою процесу інтеграції України до Європейського Союзу, що в свою чергу є пріоритетним напрямом української зовнішньої політики. Сфера технічних правил та стандартів, а також захисту прав споживачів згідно з цим Законом і статтею 51 Угоди про партнерство і співробітництво між Україною і Європейськими співтовариствами та їх державами-членами від 14.06.1994 р. визначена однією з пріоритетних сфер адаптації законодавства.
Адаптація законодавства у сфері технічного регулювання здійснюється шляхом впровадження технічних регламентів на основі відповідних директив ЄС. Перелік обов’язкових до розроблення технічних регламентів, у тому числі у сфері технічного регулювання, щорічно затверджується Кабінетом Міністрів України.
У зв’язку набуттям чинності Директиви 2014/29/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 26 лютого 2014 року, якою була скасована Директиви 2009/105/ЄС Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу від 16 вересня 2009 р. щодо простих посудин високого тиску, виникла необхідність перегляду Технічного регламенту безпеки простих посудин високого тиску, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 р. № 268”.
Проект постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску” підготовлено з метою імплементації відповідних положень acquis ЄС до законодавства України і забезпечує повну адаптацію Технічного регламенту простих посудин високого тиску до Директиви 2014/29/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 26 лютого 2014 року.
В умовах євроінтеграції постає гостра проблема невідповідності законодавства України до законодавства Європейського Союзу, зокрема у сфері технічного регулювання.
На даний час у країнах ЄС основні вимоги до безпеки, проектування, виготовлення, оцінки відповідності, маркування та введення в обіг простих посудин високого тиску (далі – посудини) врегульовані Директивою 2014/29/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 26 лютого 2014 року щодо простих посудин високого тиску.
Така ситуація справляє негативний вплив на вітчизняних виробників посудин оскільки невідповідність їх продукції вимогам Директиви 2014/29/ЄС робить цю продукцію не конкурентноздатною в країнах ЄС.
Отже, на підставі статті 56 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом щодо імплементації відповідних положень acquis ЄС до законодавства України існує нагальна потреба прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску”.
Дія проекту постанови поширюється на:
всіх суб’єктів господарювання, що виробляють та постачають посудини;
центральні органи виконавчої влади, на які покладаються функції технічного регулювання у визначених сферах діяльності та розроблення технічних регламентів, переліки яких затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. № 288;
споживачів посудин.
- Цілі державного регулювання
Цілями державного регулювання є необхідність адаптації нормативно-правових актів України до законодавства Європейського Союзу та запровадження у сфері технічного регулювання технічних регламентів, які забезпечують формування внутрішнього ринку України відповідно до Угоди про партнерство і співробітництво між Україною і Європейськими співтовариствами та їх державами-членами.
Основними цілями розроблення проекту постанови є:
приведення у відповідність законодавства України щодо посудин до законодавства ЄС;
встановлення гармонізованих з європейськими вимог до безпеки, проектування, виготовлення, оцінки відповідності, маркування та введення в обіг посудин;
визначення порядку нагляду за дотриманням зазначених вимог;
впровадження гармонізованих з європейськими національних стандартів України, добровільне застосування яких є доказом відповідності посудин вимогам Технічного регламенту.
Цей проект регуляторного акта має сприяти в цілому розв’язанню проблеми, зазначеної в попередньому розділі АРВ.
- Способи вирішення проблеми та досягнення мети і поставлених цілей
Під час розроблення проекту цього регуляторного акта було розглянуто такі альтернативні способи досягнення визначених цілей:
- Збереження чинного регулювання.
У разі залишення існуючої на даний час ситуації, коли чинний в Україні Технічний регламент безпеки простих посудин високого тиску гармонізовано з Директивою 2009/105/ЄС, яку скасовано Директивою2014/29/ЄС, не можуть бути створені умови для безумовної адаптації українського законодавства до законодавства ЄС у сфері технічного регулювання посудин та нормальної конкуренції вітчизняного виробника цих посудин на європейському та світовому ринку.
Тому, виходячи з інтересів держави та вітчизняного товаровиробника, можна дійти висновку, що від такої альтернативи необхідно відмовитися, оскільки окреслена у першому розділі АРВ проблема потребує засобів, які б забезпечили її ефективне вирішення.
- Затвердження нових регуляторних актів.
прийняття проекту постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску” шляхом гармонізації зазначеного Технічного регламенту з чинною в ЄС Директивою 2014/29/ЄС є найбільш обґрунтованим та ефективним способом досягнення поставлених у розділі 1 цілей щодо безумовної адаптації українського законодавства до законодавства ЄС у сфері технічного регулювання посудин.
З огляду на зазначене, альтернативи проекту постанови Уряду „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску” немає.
- Механізм для розв’язання проблеми та відповідні заходи
Проектом цього регуляторного акта передбачено затвердження гармонізованого з Директивою 2014/29/ЄС Технічного регламенту простих посудин високого тиску.
Для розв’язання проблеми, зазначеної у першому розділі АРВ, механізми дії запропонованого регуляторного акта такі:
виконання виробниками та постачальниками посудин вимог Технічного регламенту з добровільним застосуванням гармонізованих з європейськими та міжнародними національних стандартів, які в разі їх добровільного застосування є доказом відповідності продукції вимогам Технічного регламенту;
впровадження національних стандартів України, гармонізованих з європейськими та міжнародними, які розроблено відповідно до щорічних планів державної стандартизації; доопрацювання та внесення змін до чинних національних стандартів України відповідно до щорічних планів державної стандартизації;
обов’язкове застосування виробниками та постачальниками посудин вимог Технічного регламенту.
Реалізація такого регуляторного акта забезпечить дотримання всіма виробниками та постачальниками посудин прозорого механізму реалізації вимог Технічного регламенту, що, в свою чергу, сприятиме підвищенню конкурентоспроможності вітчизняних виробників цих посудин на шляху України до інтеграції в Євросоюз.
Впровадження цього регуляторного акта передбачає певні організаційні заходи, які регламентовані планом заходів із застосування Технічного регламенту, а саме:
призначення організації, що відповідає за застосування Технічного регламенту;
приведення нормативно-правових актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у відповідність положенням Технічного регламенту;
впровадження національних стандартів України, гармонізованих з європейськими та міжнародними, які є доказовою базою відповідності продукції вимогам Технічного регламенту;
тимчасове добровільне застосування виробниками та постачальниками посудин вимог Технічного регламенту
організація впровадження контролю за обов’язковим застосуванням та дотриманням вимог Технічного регламенту виробниками та постачальниками посудин.
- Обґрунтування можливості досягнення мети
Прийняття постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску” передбачає строки впровадження Технічного регламенту. З впровадженням Технічного регламенту вимоги до посудин наближаються до міжнародної практики.
Таким чином, прийняття постанови надасть вітчизняним виробникам перспективу отримання прибутку шляхом просування українських посудин на міжнародні та європейські ринки. Отримання прибутку є найкращою мотивацією для виконання вітчизняними виробниками положень цього регуляторного акта.
Одночасно положення проекту регуляторного акта є досить простими та чітко врегульовують права та обов’язки суб’єктів, на які поширюється даний акт.
Оцінка зовнішніх факторів не передбачає негативного впливу на виконання акта.
Впровадження вимог такого регуляторного акта державними органами не потребує додаткових витрат з бюджету, оскільки здійснюватиметься в межах повноважень відповідних органів. Для суб’єктів господарювання на початковому етапі (етап добровільного застосування акта) впровадження цього регуляторного акта передбачається здійснення заходів, пов’язаних із необхідністю приведення посудин до вимог цього акта. Проте це компенсується прозорістю та чіткістю вимог, викладених у цьому регуляторному акті, а також періодом добровільного його застосування, що надасть змогу вчасно підготуватися до дати його обов’язкового застосування.
Здійснення контролю за обов’язковим застосуванням та дотриманням виробниками та постачальниками посудин вимог цього регуляторного акта періодично здійснюватиметься Держпраці у межах її компетенції.
- Очікувані результати прийнятого регуляторного акта
Введення в дію постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Технічного регламенту простих посудин високого тиску” призведе до забезпечення гармонізації національної сфери технічного регулювання з вимогами міжнародних та європейських норм і правил стосовно посудин, що створить умови для:
підвищення безпеки та конкурентоспроможності продукції вітчизняного виробництва через ідентичність вимог безпеки, охорони довкілля тощо;
спрощення процедур взаємного визнання результатів робіт з оцінки відповідності та митного оформлення експортно-імпортних операцій;
зменшення втручання у виробничу діяльність суб’єктів господарювання з боку державних органів контролю.
Аналіз вигод і витрат у простій формі (перелік очікуваних позитивних та негативних факторів), які виникають у різних груп суб`єктів, на яких поширюватиметься дія цього регуляторного акта, наведено у таблиці.
Сфера впливу | Вигоди | Витрати |
Інтереси держави | 1. Забезпечення гармонізації національної сфери технічного регулювання з вимогами міжнародних та європейських норм і правил стосовно посудин
2. Підвищення безпеки та конкурентоспроможності продукції вітчизняного виробництва через ідентичність вимог безпеки, охорони довкілля тощо |
Додаткових витрат не зазнає |
Інтереси суб’єктів господарювання | 1. Забезпечення рівних конкурентних умов у сфері виробництва та реалізації на ринку посудин
2. Спрощення процедур взаємного визнання результатів робіт з оцінки відповідності посудин та митного оформлення експортно-імпортних операцій 3. Зменшення втручання у виробничу діяльність суб’єктів господарювання з боку державних органів контролю |
Додаткових витрат не зазнають |
Інтереси громадян | Можливість використання безпечних та якісних посудин, виготовлених за міжнародними та європейськими вимогами | Додаткових витрат не зазнають |
- Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Строк дії цього регуляторного акта відповідно до європейських норм не обмежується, оскільки встановлення вимог до посудин нагляд і контроль за ними мають перманентний характер.
- Показники результативності акта
Виходячи з цілей державного регулювання, визначених у другому розділі АРВ, для відстеження результативності цього регуляторного акта обрано такі показники:
– розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів (не зміниться);
– кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюватиметься дія акта, – всі суб’єкти господарювання, що виробляють та постачають посудини; органи виконавчої влади, що здійснюють регулювання, нагляд і контроль за посудинами;
– розмір коштів та час, які витрачаються суб’єктами господарювання, що виробляють та постачають посудини (не зміниться);
– рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основними положеннями акта – середній. Проект акта розміщено на веб-порталі Служби для громадського обговорення, а після прийняття акта він буде опублікований у засобах масової інформації та розміщений на сайті Верховної Ради України, у нормативно-правовій системі „Ліга”;
– кількість національних стандартів України, гармонізованих з європейськими та міжнародними, які включені до переліку національних стандартів, які в разі їх добровільного застосування є доказом відповідності посудин вимогам Технічного регламенту;
– кількість скарг споживачів на якість і безпеку посудин;
– кількість порушень виробниками посудин вимог Технічного регламенту.
Прогнозні значення показників результативності цього регуляторного акта на даному етапі визначити неможливо, але загальне прагнення України до інтеграції з ЄС потребує зближення законодавства України із законодавством ЄС, зокрема прийняття зазначеного регуляторного акта.
- Заходи, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності акта
Базове відстеження здійснюватиметься за рік до дати обов’язкового застосування вимог Технічного регламенту відповідно до Плану заходів із його застосування, який затверджуються цим регуляторним актом.
Повторне відстеження здійснюватиметься через рік після дати обов’язкового застосування вимог Технічного регламенту відповідно до Плану заходів із його застосування.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження.
З огляду на показники результативності, визначені в попередньому розділі АРВ, відстеження результативності цього регуляторного акта здійснюватиметься статистичним методом.
У рамках цього методу буде проведено аналіз офіційної статистичної інформації щодо кількості національних стандартів України, гармонізованих з європейськими та міжнародними, які включені до переліку національних стандартів, що в разі їх добровільного застосування є доказом відповідності посудин вимогам Технічного регламенту; кількості скарг споживачів на якість та безпеку посудин; кількості порушень виробниками посудин вимог Технічного регламенту.
Аналіз регуляторного впливу акта підготовлено Департаментом нагляду в промисловості і на об’єктах підвищеної небезпеки Держпраці.
Голова Державної служби
України з питань праці Р. Чернега